AXOR & Starck, al 30 jaar partners in design 

AXOR & Starck, al 30 jaar partners in design 

Waarom is design zo belangrijk bij het inrichten en organiseren van ons dagelijks leven? En hoe heeft design de afgelopen decennia een sleutelrol gespeeld in de ontwikkeling van de sanitair sector? Om ons beeld te vormen of onze cultuur te beïnvloeden, moet design de juiste vorm vinden die aansluit bij een behoefte, een tijdsgeest of een nieuwe functie. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want de "juiste" vormen en de noodzakelijke functies zijn achteraf sneller te herkennen dan tijdens het ontwerpproces. Dit vereist enerzijds ontwerpers met visie en een sterke creativiteit, en anderzijds ondernemers met fantasie en moed. Een van de bekendste voorbeelden is ongetwijfeld de samenwerking tussen Philippe Starck en AXOR, die dit jaar 30 jaar partnership vieren. 

Philippe Starck, een van de meest visionaire designers van onze tijd, gebruikt design als een creatieve tool om een dienst te verlenen. Zijn productieve en veelzijdige werk laat zien wat creativiteit kan bereiken als het wordt gebruikt om te innoveren en te spelen met traditionele patronen. In de moderne badkamer zien we vandaag wat zo lang verborgen bleef achter gestandaardiseerd tegelwerk en stereotype keramiek: een nog steeds zeer functionele ruimte waarin hoogwaardige materialen, kleuren en een sensueel gevoel gecombineerd worden met moderne en elegante vormen. Zo brachten AXOR en Philippe Starck in 1994 met de Salon d'Eau een revolutie teweeg. Dit radicale en succesvolle concept veranderde het imago van de badkamer volledig. 

"Er zijn veel baanbrekende ideeën die Philippe Starck naar AXOR of zelfs naar de hele sector heeft gebracht. De twee belangrijkste waren niet alleen na te denken over het product, maar ook over het ontwerpen van een ruimte en opnieuw nadenken over de interactie tussen mens en product," vat Olivier Sogno, VP AXOR, samen. 

Het ontstaan van het designmerk AXOR 

Tot het einde van de 20ste eeuw waren de meeste badkamers functionele ‘natte’ ruimtes. Het idee om er langer dan nodig in door te brengen en er zich goed te voelen, was de meeste mensen nog vreemd. Net als het idee om deze ruimte te personaliseren. Hansgrohe herkende het potentieel van de badkamer als leefruimte en richtte in 1993 zijn eigen designmerk AXOR op.  

AXOR bouwde verder op de designervaring van hansgrohe en breidde dit consequent uit. Het merk heeft daarbij een eigen aanpak ontwikkeld: wie de transformatie van de badkamer mee vorm wil geven, doet dat het best samen met designers, binnenhuisarchitecten en architecten. Nog steeds is de verscheidenheid aan geselecteerde ontwerppartners waarmee AXOR succesvol samenwerkt uniek. AXOR ontwikkelt al meer dan 30 jaar samen met hen visies op de badkamer als leefruimte en biedt collecties met duurzame oplossingen aan voor het creëren van persoonlijke badkamerruimtes en het individuele gebruik van water. 

AXOR x Starck, 30 jaar partnerschap 

Het begon allemaal met de Starck Salon d'Eau collectie. Het publiek werd verrast met een badkamer met een vrijstaand bad, wastafel en toilet inclusief de kranen in een ruimte boordevol daglicht zonder tegels en gekenmerkt door natuurlijke materialen. Deze AXOR Starck collectie is een van de meest succesvolle badkamercollecties die AXOR tot nu toe heeft gelanceerd.  

"Een designicoon kan niet trendy of uit de mode zijn. Het moet tijdloos zijn. Iconisch design brengt iets nuttigs bij om de levenskwaliteit in elk opzicht te verbeteren," zegt Philippe Starck over zijn eerste collectie met AXOR. 

Vanuit de overtuiging dat goed design producten creëert die niet alleen mooi, maar ook nuttig zijn, ontwikkelen AXOR en de designpartners oplossingen op het hoogste esthetische en technologische niveau. Ze maken een respectvol en bewust gebruik van water mogelijk en bieden nieuw waterplezier. 

"Samen met AXOR deel ik een diepe liefde voor water. We komen van water, zijn ervan gemaakt en hebben het nodig. Ik heb een diepgaande relatie met dit element en ben altijd verdrietig als deze vitale bron wordt misbruikt. Ik wilde me daarom inzetten voor de bescherming en het behoud van water. AXOR heeft dezelfde visie. De enige manier om deze iconische kranen succesvol te maken was om water te presenteren als een luxueus product opdat de waarde ervan stijgt in de ogen van de consument," legt Philippe Starck uit. 

In het najaar van 2012 schreef AXOR een nieuw hoofdstuk in de badkamergeschiedenis: samen met Philippe Starck presenteerde het designmerk AXOR Starck Organic, geïnspireerd door nieuwe normen op het gebied van design, waterbehandeling en waterbeleving. " De AXOR Starck Organic collectie heeft een nieuwe ergonomische handeling om water te besparen op een eenvoudige en harmonische manier. Dit plaatst het product op het hoogste ecologische niveau", legt Philippe Starck uit. "De vorm komt van de strakke lijn tussen het plantaardige en het menselijke lichaam en herinnert ons aan de onvermijdelijke relatie tussen mens en waterbesparing". 

In 2015 volgde de creatie van AXOR Starck V, de meest innovatieve kraan van AXOR die een eerbetoon is aan de schoonheid en magie van water. “Voor het eerst hebben we de mogelijkheid om water echt te ervaren: alleen water, lucht, draaikolk en materie", aldus Starck. De kraan heeft een afneembare uitloop van organisch kristalglas of porselein voor eenvoudige reiniging. 

Perfectie in productie en functie ook voor de douche 

AXOR ShowerComposition (2023) brengt een nieuwe, moderne en tijdloze designtaal in de doucheruimte. Deze collectie overtuigt met uitzonderlijke prestaties, zoals de PowderRain douchestraal van de hoofddouche of de schouderdouche met instelbare hellingshoek, of het nu gaat om een compleet douchepaneel of een individuele opstelling van zwevende modules. AXOR ShowerComposition biedt een maximum aan functies met een minimum aan middelen. Vorig jaar maakten ook de AXOR Suite wastafels en badkuip de AXOR x Philippe Starck badkamer compleet. Elk meubel is gemaakt van slijtvast en duurzaam SolidSurface materiaal. Vloeiende contouren, precieze rondingen en zachte materialen creëren een strakke, moderne look met universele aantrekkingskracht. Gebruikers kunnen hun individualiteit uitdrukken dankzij de op maat gemaakte elementen en de AXOR FinishPlus kleuren.  

"De sleutelwoorden voor de toekomst zijn duurzaamheid, overdracht en erfgoed. AXOR Suite combineert metaal met SolidSurface en staat garant voor een lange levensduur en elegantie. Het is ontworpen voor de eeuwigheid," zegt ontwerper Philippe Starck.  

De samenwerking tussen AXOR en Philippe Starck vindt steeds nieuwe manieren om de badkamer opnieuw uit te vinden en zal ook in de komende jaren blijven innoveren. 

Dorien Debbaut
Dorien Debbaut Press Officer, Two cents
Over AXOR

AXOR develops, constructs and produces taps, showerheads and accessories for luxurious bathrooms and kitchens to perfection. At the highest aesthetic and technological levels, avantgarde, one-of-a-kind pieces and collections are created. Some of them are considered classics of bathroom design to this day. Collectively they embody the claim „Form Follows Perfection“: not ending the developmental process until nothing more can be added or removed. Pace-setting design objects have been developed with this recipe for more than 25 years with world-renowned designers, among them Philippe Starck, Antonio Citterio, Jean-Marie Massaud and Patricia Urquiola. AXOR is a brand of the Hansgrohe Group.